Jaką funkcję pełni w naszym organizmie witamina C?
16

sty

Jaką funkcję pełni w naszym organizmie witamina C?

Witamina C a więc kwas askorbinowy ma właściwości antyoksydacyjne. To właśnie dzięki temu będzie można pokonać wolne rodniki czy też będzie ochrona przed zniszczeniem DNA, białek czy lipidów. Witamina C to również element, który będzie regulował ciśnienie krwi, utrzyma odpowiedni poziom cukru. Może także gwarantować skuteczną walkę z infekcjami w organizmie, ponieważ będzie tam regeneracja uszkodzonych błon śluzowych, oraz tkanki łącznej. Kwas askorbinowy to również istotny element, gdy chodzi o produkcję kolagenu, który jest kluczowy do ochrony naszego organizmu  przed działaniem bakterii i pasożytów. 

Witaminę C – dzienne zapotrzebowanie

Osoba dorosła powinna starać się o to, by każdego dnia do organizmu wprowadzić minimum 80 mg witaminy. Większa dawka może być odpowiednia między innymi dla kobiet w ciąży, karmiących czy też osób, które są aktywne fizycznie i uprawiają różne sporty. Będzie także istotna dla osób starszych i takich, które mają także problemy z chorobami takimi jak szkorbut, a wiec choroba wielonarządowa, która wynika z tego, że jest zbyt mała dawka kwasu askorbinowego w spożywanych przez nas produktach. Jeśli będziemy unikać stosowania suplementów z witaminą C dość szybko będziemy mogli odczuć niekorzystnie na swoim organizmie te niedobory. 

Niedobór witaminy C 

Jeśli będzie istniał brak witaminy C w organizmie to może się pojawić wiele różnych dolegliwości. Takim kłopotem może się stać częste krwawienie z nosa, mniejsza odporność na infekcje. Będzie także problem z gojeniem się ran, które będą się dłużej utrzymywać, gorsza będzie kondycja włosów oraz skóry, poza tym będzie działać również na nasze dziąsła, które zostaną ochronione. Może także skutecznie wpływać na stan uzębienia. Jeśli będziemy pamiętać o tym, by regularnie korzystać z witaminy C można liczyć na to, że będzie jej korzystny wpływ na nasz organizm i będziemy mogli liczyć na to, że poczujemy się lepiej. Między innymi właśnie z tego powodu powinniśmy zadbać o suplemenetację z użyciem witaminy C. 

witamina c

Naturalna witamina C czy suplement diety?

Witaminę C będzie można spożywać między innymi w owocach oraz licznych suplementach diety jakie są nam proponowane. Jeśli będziemy chcieli zdecydować się na owoce jako na źródło tej witaminy to trzeba pamiętać, że najlepiej przyswajalna będzie zawsze z soków. Jeśli jednak będzie nam nieco brakować czasu na przygotowanie takich soków będzie można się między innymi zdecydować na suplementy diety. Tutaj jest wiele propozycji, ale wygląda na to, że zawsze takim zdecydowanie lepszym wyborem będzie dla nas witamina w formie płynnej, ponieważ jest ona zdecydowanie lepiej przyswajalna niż taka w tabletkach i tym samym te braki uda się nam dużo sprawniej uzupełnić. 

Więcej interesujących faktów znajdziesz w artykule: Naturalna witamina C lewoskrętna (NIE kwas askorbinowy)

Pamiętajmy również, że nie zawsze duże ilości będą wskazane. Jeśli dziennie będzie się spożywać powyżej 1000 mg witaminy C to będzie trzeba uważać, ponieważ wtedy może ona wchodzić w niepożądane reakcje z przyjmowanymi środkami antykoncepcyjnymi o charakterze hormonalnym. Zwiększone jest prawie o połowę także stężenie estrogenu we krwi i to może dalej powodować również problemu z pęcherzykiem żółciowym. Niektóre osoby również narzekają na to, że pojawiać się będą również problemy z infekcjami we zakresie dróg intymnych, dlatego będzie trzeba na to uważać. Nadmierna dawka prowadzić może również do nudności oraz wzdęć. Kobiety, które stosują antykoncepcję hormonalną nie powinny mieć więcej niż gram witaminy C na każdy dzień. Podobnie to wygląda również z innymi lekami, dlatego nie powinniśmy być zaskoczeniu. Kwas askorbinowy zwiększać może również stężenie innych substancji w organizmie a w ten sposób tak naprawdę będzie dochodziło do tego, że potęgowane będą między innymi toksyczne działanie. 

Regularnie powinniśmy się decydować na przyjmowanie witaminy C, ale musimy tutaj pamiętać o zasadzie co za dużo to nie zdrowo. Jeśli przesadzimy z ilością tej witaminy to również nasz organizm będzie mógł to niekorzystnie odczuć, dlatego warto na to uważać, by ilość witaminy C była na racjonalnym poziomie.

 

Patrycja

Miłośniczka zdrowego stylu życia.